Kanjerschool
Iedere school heeft een methode om te werken aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. Onze school gebruikt daarvoor de Kanjertraining.
De Kanjertraining heeft als doel dat het individuele kind zich gesterkt voelt, meer zelfvertrouwen heeft, beter grip heeft op sociale situaties en zijn/haar gevoelens beter kan uiten.
Tijdens de Kanjertraining komen tal van onderwerpen aan de orde zoals:
- Gespreksvaardigheid
- Interesse tonen
- Mening durven geven
- Stoppen met treiteren
- Zelfvertrouwen
- Trots zijn
- Uit slachtofferrol stappen
- Heft in eigen hand nemen
Kernwoorden zijn: vertrouwen, veiligheid en wederzijds respect.
De lessen bestaan uit gesprekjes, rollenspellen en oefeningen.
Masseren als samenwerkings- en vertrouwensoefening is een onderdeel van de Kanjertraining.
Masseren is een van de (vele) kanjeroefeningen. Bij deze oefeningen raken de kinderen elkaar aan op de rug. Een van de bedoelingen is dat je ervaart hoe het is om op een positieve manier aangeraakt te worden. Bij kinderen kunnen aanrakingen onderling vaak al snel uit duwen en trekken bestaan. Bij dit onderdeel leren ze dat het ook rustig kan. Masseren is een groot woord voor deze oefening. Kinderen raken elkaar al heel veel aan gedurende de dag. Hun kader is vertrouwend. Ouders kijken hier vanuit hun volwassen kader naar en dan kan het bedreigend overkomen.
Oefeningen op de rug worden al vanaf de kleutergroepen gebruikt in allerlei variaties (pluisjes vegen, regenen, ‘tik tik wie ben ik’ enz.). In de hogere groepen wordt de rug gebruikt voor letters raden, tekeningen raden enz. In elke klas hangt een poster met alle oefeningen.